BIULETYN METODYCZNY
W numerze m.in.:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy w szkole
- Rola emocji w uczeniu się
- Dieta dla mózgu
- Otyłość – problemy biopsychospołeczne uczniów
- Dziecko z alergią w szkole
- Dziecko z cukrzycą w placówce oświatowej – rola nauczycieli i wychowawców
- Poczucie własnej wartości ucznia z celiakią
- Nadwaga i otyłość wśród dzieci jako poważny czynnik ryzyka chorób cywilizacyjnych
- Podsumowanie projektu za rok 2022/2023 „Zdrowe dziecko zdrowy dorosły. Stop z otyłością i złymi nawykami żywieniowymi.” – program edukacyjno – wychowawczy dla PM nr 12, PM nr 13 oraz PM nr 14 w Pabianicach
- Zajęcia pokazowe w przedszkolach w ramach programu pt. „Zdrowe dziecko – zdrowy dorosły. Stop z otyłością i złymi nawykami żywieniowymi
- Scenariusz: Czekolada może być zdrowa!
- Scenariusz: Najsmaczniejsze, najładniejsze, najzdrowsze – gotowanie na polanie
- Scenariusz: Żyj zdrowo i kolorowo
- Przedszkola Miejskie nr 12, 13 i 14 podsumowują udział w programie „Zdrowe dziecko – zdrowy dorosły. Stop z otyłością i złymi nawykami żywieniowymi”
- Otyłość – czy jest to tylko kilka dodatkowych kilogramów czy choroba wagi ciężkiej? Czynniki wpływające na rozwój otyłości u dzieci, diagnostyka , konsekwencje zdrowotne oraz działania profilaktyczne
- Jak współpracować z dzieckiem chorym na cukrzycę
- Dietoprofilaktyka chorób układu krążenia
- Wyzwania nowoczesnej szkoły
- Jak pracować z uczniem cudzoziemskim?
- Jaką metodę pracy zespołowej zastosować w czasie lekcji
- Scenariusz lekcji pracy zespołowej
- Nauczanie zdalne po pandemii
- Canva w edukacji
- Konspekt lekcji języka niemieckiego
W numerze m.in.:
- Siła relacji w codzienności
- Szkolenia w ramach programu TEK
- Wykorzystanie technologii w prowadzonych działaniach edukacyjnych
- Biologia „W SIECI”
- Canva
- Projekt eTwinning środkiem na przełamanie szkolnej rutyny
- Szczepionka na pandemię cyberświata
- Praktyczne porady oraz inspirujące scenariusze zajęć w nauczaniu zdalnym
W numerze m.in.:
- Lekcja z dietetykiem- podstawowe zagadnienia dotyczące zasad prawidłowego żywienia dzieci
- Jak wyeliminować cukier z diety – zdrowe przepisy- warsztaty dla rodziców i opiekunów
- Zdrowe dziecko, zdrowe nawyki, zdrowe przekąski- wzbogacanie repertuaru zabaw i działań w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych
- Zastosowanie zasad prawidłowego żywienia w praktyce- warsztaty dla pracowników kuchni oraz intendentów
- Piramida smaków – piramida zdrowia
- Zdrowie na talerzu!
- Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym – szanse i zagrożenia
- Poznajemy zawody ludzi – piekarz. Od ziarenka do bochenka. Scenariusz zajęć w grupie przedszkolnej 3-5 latki
- Witaminy Scenariusz zajęć w grupie przedszkolnej 4-5 latków
- Ile cukru jest w produktach? Scenariusz zajęć w grupie przedszkolnej 5-6 latków
W numerze m.in.:
- Wirtualna klasa w edukacji wczesnoszkolnej- dobre praktyki
- O tym, że Genially jest… genialne, zwłaszcza teraz…
- Inspiracje na ciekawe zajęcia online
- Wsparcie pedagogiczno- psychologiczne w czasie pandemii
- Organizacja zdalnego nauczania w przedszkolu
- LearningApps w przedszkolu
- Narzędzia do wykorzystania podczas zdalnego nauczania
- Anielka online – przedszkolne inspiracje
W numerze m.in.:
- Podstawa programowa
- Zasady dobrych zajęć
- PARTIOTYCZNE ABC…-scenariusze i propozycje zabaw patriotycznych do realizacji w edukacji przedszkolnej:
- Spotkanie z Bazyliszkiem
- Wanda, która Niemca nie chciała
- Krakowskie zaczarowane gołębie
- Hejnał mariacki
- Śladami Szewczyka Dratewki
- Skąd się wzięła sól w Wieliczce?
- Inspiracje patriotyczne
W numerze m.in.:
- Kompleksowe wspomaganie… oczami dyrektora szkoły
- Skuteczna pomoc psychologiczno –pedagogiczna, czyli o kompleksowym wspomaganiu w Szkole Podstawowej w Pawlikowicach
- Kompleksowe wspomaganie, czyli systemowe doskonalenie zawodowe nauczycieli w Przedszkolu Miejskim nr 15 w Pabianicach
- Doświadczenia z realizacji procesu kompleksowego wspomagania w Przedszkolu Miejskim nr 15 w Pabianicach
- Rozwój dziecka 3-letniego
- Rozwój 4-latka
- Rozwój psychofizyczny 5-latka
- Poziom osiągnięć edukacyjnych dziecka 6-letniego
- Przedszkole Miejskie nr 6 –refleksje na temat wspomagania
- Jaka zmiana? -kompleksowe wspomaganie w Przedszkolu Miejskim nr 6 w Pabianicach
W numerze m. in.:
- Przykładowe lekcje wychowania fizycznego w klasach I-III szkoły podstawowej
W numerze m.in.:
- Scenariusze zajęć otwartych w edukacji przedszkolnej
- Konspekt zajęć otwartych w klasie III szkoły podstawowej
- Przez emocje do twórczości-scenariusz zabaw i ćwiczeń oparty na programie autorskim
- Scenariusz zajęć gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu
- Scenariusze zajęć z edukacji przedszkolnej z elementami oceniania kształtującego realizowanych w pracy z dziećmi na przyrodzie, geografii i innych przedmiotach
- Wyrażamy emocje -scenariusz zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych przedszkolu
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 9 -scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej w klasie I szkoły podstawowej
- Ocenianie kształtujące w aktach prawnych i praktyce szkolnej
- Obserwacje i proste pomiary w nauczaniu przyrody i geografii w szkole podstawowej
- Jak dbać o higienę?-scenariusz zajęć z przyrody z elementami oceniania kształtującego dla klasy IV szkoły podstawowej
- Razem możemy więcej -scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV szkoły podstawowej
- Trudne sytuacje w naszej klasie -scenariusz zajęć w klasie V szkoły podstawowej
- Utrwalenie wiadomości o czasowniku -scenariusz zajęć z języka polskiego przeprowadzonych w klasie IV szkoły podstawowej
- Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu
- Twórcze bazgranie, czyli jak wykorzystać kreatywność ucznia na lekcjach języka angielskiego
- Aktywne gospodarowanie czasem –scenariusz zajęć otwartych z podstaw przedsiębiorczości
- Jak my to robimy?–prezentacja koncepcji procesu wspomagania i działań wspierających placówki oświatowe w powiecie pabianickim
W numerze m.in.:
- Bajkoterapia w przedszkolu
- Scenariusz zajęć z języka angielskiego dla klasy III szkoły podstawowej
- Propozycje zabaw twórczych dla przedszkolaków i uczniów klas I-III
- Scenariusz zajęć otwartych: „Wzrost i rozwój gospodarczy”
- Konspekt zajęć otwartych „Wybór zawodu i ścieżki kształcenia decyzją przemyślaną”
- Scenariusz zajęć otwartych „Komunikacja interpersonalna”
- Scenariusz zajęć metodą oceniania kształtującego (OK) w gimnazjum
- Konspekt zajęć w klasie II szkoły podstawowej „W leśnej pasiece. Pszczoły”
- Konspekt zajęć otwartych „Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w szkole”
- Konspekt zajęć otwartych „Praca z edytorem tekstu i w chmurze”
W numerze m.in.:
- Co to znaczy, że woda jest skarbem? W jak woda
- Praca rolników i hodowców. Liczby 5 i 0. Dodawanie
- Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci przedszkolnych z wykorzystaniem elementów muzykoterapii i arteterapii
- Problemy wychowawcze u dzieci
- Kotwiczenie zasobów –dostęp do reprezentacji doświadczenia
- Twój nieświadomy umysł –meta komunikaty
- Korzystanie z programów w chmurze
- Dropbox –poradnik użytkowanika
- Webquest –Myślenie ma przyszłość
- Czego możemy nauczyć się od Brytyjczyków, aby usprawnić polską szkołę? -czyli porównanie systemów edukacyjnych
W numerze m.in.:
- Mówić, śpiewać, żyć pełnym głosem -głos i jego rola w kształtowaniu relacji międzyludzkich i budowaniu więzi w rodzinie
- Scenariusz zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem technologii ITC
- Multimedialne zadania z fizyki
- Aby …czyli o możliwościach i szansach dla wszystkich w szkole uczącej się
- Platformy e-learningowe –przyszłość edukacji
- Innowacje w zakresie nauczania podstaw przedsiębiorczości
- Samobójstwa jako odzwierciedlenie dezintegracji społecznej w wyniku transformacji ustrojowej
- Wykorzystanie TIK na zajęciach języka angielskiego, a dokładniej –aplikacji do tworzenia awatarów VOKI
- Proste doświadczenia i eksperymenty na lekcjach przyrody —przykłady dobrych praktyk
- Kilka uwag na temat kontrowersyjnych treści zabaw dydaktycznych
- Kierunki polityki oświatowej państwa
W numerze m.in.:
- Scenariusz zajęć w klasie II
- Łamigłówki Mądrej Główki
- Doświadczenia i eksperymenty fizyczne w edukacji elementarnej
- Ułamki w Egipcie
- O potrzebie modyfikowania programów nauczani
- Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poprzez konkursy w szkole zawodowej
- Dlaczego warto ubiegać się o zagraniczną wizytę studyjną
- Konspekty lekcji edukacji plastycznej
- Z przymrużeniem oka o przerwie
W numerze m.in.:
- Scenariusz zajęć w klasie I i II
- Scenariusz zajęć o tematyce ekologicznej dla dzieci w wieku przedszkolnym
- O ocenianiu kształtującym
- Bezpieczeństwo w szkołach? Dlaczego?
- Projekt edukacyjny – sposób na interdyscyplinarność kształcenia
- Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań reformy programowej
- Współpraca z rodzicami – konieczność czy przyjemność
- Uczmy się śpiewająco – włączenie piosenek anglojęzycznych („Englishman in New York”) jako materiałów dydaktycznych
- Nowa podstawa programowa przedmiotu „PRZYRODA” w szkole podstawowej i nowa filozofia kształcenia przyrodniczego
- Techniki malarskie – faktura w obrazie
- Powrót do źródeł współczesnej koncepcji wychowania zdrowotnego
W numerze m.in.:
- Edukacja ekologiczna i regionalna
W numerze m.in.:
- Wykorzystanie metod aktywizujących
- Czy wycieczka może być projektem edukacyjnym?
- „Eko-sztuka czyli pomysły na nowe życie przedmiotów”
- „Nordic Walking-marsz po zdrowie!”-propozycje zajęć ruchowych
- „Porozmawiajmy o temperamentach”-Scenariusz godziny wychowawczej
- Ocenianie zewnętrzne i wewnątrzszkolne w procesie kształcenia.
W numerze m.in.:
- Możliwości edukacji regionalnej i ekologicznej dzieci i młodzieży w województwie łódzkim
- Gry i zabawy edukacyjne dla uczniów klas I-III
- Poszukiwanie typów osobowości zawodowej
- Żółwie i zające, czyli rzecz o SPE
- Analiza egzaminów zewnętrznych i jej wpływ na planowanie pracy szkoły i inne
„DZIECKO SZEŚCIOLETNIE I JEGO ROZWÓJ” – praca zbiorowa pod redakcją prof. nadzw. dr hab. Mariana Lelonka
Publikacja „Dziecko sześcioletnie i jego rozwój” powstała z inicjatywy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach oraz Pabianickiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej jako odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez nauczycieli przedszkoli i klas I – III szkół podstawowych, a przede wszystkim rodziców dzieci pięcio- i sześcioletnich powiatu pabianickiego.
Publikacja składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy dotyczy rozwoju dziecka w świetle współczesnych badań fizjologicznych i psychologiczno-pedagogicznych. Rozważania autorów zostały skonkretyzowane poprzez zamieszczenie wyników badań dzieci 6-letnich, które rozpoczęły naukę w szkole oraz opinie nauczycieli przedszkoli i klas I – III szkoły podstawowej, a także wypowiedzi dzieci.
W rozdziale drugim zarysowano obszar współdziałania domu rodzicielskiego, przedszkola i szkoły w procesie wychowania dziecka. Szczególnie zwrócono uwagę na wychowanie społeczne i emocjonalne, prawidłowe odżywianie i higieniczny tryb życia oraz wychowanie muzyczne, plastyczne i motoryczne dziecka. Zamieszczono także wskazówki dla rodziców i wypowiedzi rodziców dzieci sześcioletnich, które uczęszczają do szkoły oraz wypowiedzi dzieci sześcioletnich w przedszkolu na temat szkoły. Następny rozdział publikacji prezentuje niektóre formy pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych działających na terenie powiatu pabianickiego. W rozdziale czwartym przedstawiono wzorcowo urządzone sale dydaktyczne do zajęć z dziećmi sześcioletnimi.
Publikację zamyka rozdział piąty, w którym zaprezentowano formy kształcenia i doskonalenia nauczycieli, organizowane przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach oraz Pabianicką Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną.
BANK DOBRYCH PRAKTYK – współtworzony z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji
Jak wspomagamy w powiecie pabianickim Przykład dobrej praktyki
Potrzeby, oczekiwania, wartości rodziców a koncepcja pracy placówki