Jesteś tutaj: strona główna  »  Nasze publikacje

Nasze publikacje

„DZIECKO SZEŚCIOLETNIE I JEGO ROZWÓJ” – praca zbiorowa pod redakcją prof. nadzw. dr hab. Mariana Lelonka

Publikacja „Dziecko sześcioletnie i jego rozwój” powstała z inicjatywy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach oraz Pabianickiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej jako odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez nauczycieli przedszkoli i klas I – III szkół podstawowych, a przede wszystkim rodziców dzieci pięcio- i sześcioletnich powiatu pabianickiego.

Publikacja składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy dotyczy rozwoju dziecka w świetle współczesnych badań fizjologicznych i psychologiczno-pedagogicznych. Rozważania autorów zostały skonkretyzowane poprzez zamieszczenie wyników badań dzieci 6-letnich, które rozpoczęły naukę w szkole oraz opinie nauczycieli przedszkoli i klas I – III szkoły podstawowej, a także wypowiedzi dzieci.

W rozdziale drugim zarysowano obszar współdziałania domu rodzicielskiego, przedszkola i szkoły w procesie wychowania dziecka. Szczególnie zwrócono uwagę na wychowanie społeczne i emocjonalne, prawidłowe odżywianie i higieniczny tryb życia oraz wychowanie muzyczne, plastyczne i motoryczne dziecka. Zamieszczono także wskazówki dla rodziców i wypowiedzi rodziców dzieci sześcioletnich, które uczęszczają do szkoły oraz wypowiedzi dzieci sześcioletnich w przedszkolu na temat szkoły. Następny rozdział publikacji prezentuje niektóre formy pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych działających na terenie powiatu pabianickiego. W rozdziale czwartym przedstawiono wzorcowo urządzone sale dydaktyczne do zajęć z dziećmi sześcioletnimi.

Publikację zamyka rozdział piąty, w którym zaprezentowano formy kształcenia i doskonalenia nauczycieli, organizowane przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach oraz Pabianicką Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną.

 

 

BANK DOBRYCH PRAKTYK – współtworzony z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji

 

Jak wspomagamy w powiecie pabianickim? Przykład dobrej praktyki_czytaj więcej

Potrzeby, oczekiwania, wartości rodziców a koncepcja pracy placówki_czytaj więcej

Wspomaganie, by wciąż chciało się być wspomaganym-doświadczenia z Przedszkola Miejskiego nr 15 w Pabianicach_czytaj więcej

Rozwijanie kompetencji kluczowych z zakresu wychowania i kształtowania postaw, czyli o kompleksowym wspomaganiu w Szkole Podstawowej w Bychlewie_czytaj więcej

Wykorzystanie metod aktywizujących do realizacji zadań wynikających z wniosków z analizy pracy szkoły_czytaj więcej

 

 

BIULETYN METODYCZNY

Nr 13/2020

W numerze m.in.:

  • Wirtualna klasa w edukacji wczesnoszkolnej- dobre praktyki
  • O tym, że Genial.ly jest… genialne, zwłaszcza teraz…
  • Inspiracje na ciekawe zajęcia online
  • Wsparcie pedagogiczno- psychologiczne w czasie pandemii
  • Organizacja zdalnego nauczania w przedszkolu
  • LearningApps w przedszkolu
  • Narzędzia do wykorzystania podczas zdalnego nauczania
  • Anielka online – przedszkolne inspiracje

 

Nr 12/2019

W numerze m.in.:

  • Podstawa programowa
  • Zasady dobrych zajęć
  • PARTIOTYCZNE ABC…-scenariusze i propozycje zabaw patriotycznych do realizacji w edukacji przedszkolnej:
    • Spotkanie z Bazyliszkiem
    • Wanda, która Niemca nie chciała
    • Krakowskie zaczarowane gołębie
    • Hejnał mariacki
    • Śladami Szewczyka Dratewki
    • Skąd się wzięła sól w Wieliczce?
  • Inspiracje patriotyczne

 

Nr 11/2019

W numerze m.in.:

  • Kompleksowe wspomaganie… oczami dyrektora szkoły
  • Skuteczna pomoc psychologiczno –pedagogiczna, czyli o kompleksowym wspomaganiu w Szkole Podstawowej w Pawlikowicach
  • Kompleksowe wspomaganie, czyli systemowe doskonalenie zawodowe nauczycieli w Przedszkolu Miejskim nr 15 w Pabianicach
  • Doświadczenia z realizacji procesu kompleksowego wspomagania w Przedszkolu Miejskim nr 15 w Pabianicach
  • Rozwój dziecka 3-letniego
  • Rozwój 4-latka
  • Rozwój psychofizyczny 5-latka
  • Poziom osiągnięć edukacyjnych dziecka 6-letniego
  • Przedszkole Miejskie nr 6 –refleksje na temat wspomagania
  • Jaka zmiana? -kompleksowe wspomaganie w Przedszkolu Miejskim nr 6 w Pabianicach

 

Nr 10/2019

W numerze m. in.:

  • Przykładowe lekcje wychowania fizycznego w klasach I-III szkoły podstawowej

 

Nr 9/2017

W numerze m.in.:

  • Scenariusze zajęć otwartych w edukacji przedszkolnej
  • Konspekt zajęć otwartych w klasie III szkoły podstawowej
  • Przez emocje do twórczości-scenariusz zabaw i ćwiczeń oparty na programie autorskim
  • Scenariusz zajęć gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu
  • Scenariusze zajęć z edukacji przedszkolnej z elementami oceniania kształtującego realizowanych w pracy z dziećmi na przyrodzie, geografii i innych przedmiotach
  • Wyrażamy emocje -scenariusz zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych przedszkolu
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 9 -scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej w klasie I szkoły podstawowej
  • Ocenianie kształtujące w aktach prawnych i praktyce szkolnej
  • Obserwacje i proste pomiary w nauczaniu przyrody i geografii w szkole podstawowej
  • Jak dbać o higienę?-scenariusz zajęć z przyrody z elementami oceniania kształtującego dla klasy IV szkoły podstawowej
  • Razem możemy więcej -scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV szkoły podstawowej
  • Trudne sytuacje w naszej klasie -scenariusz zajęć w klasie V szkoły podstawowej
  • Utrwalenie wiadomości o czasowniku -scenariusz zajęć z języka polskiego przeprowadzonych w klasie IV szkoły podstawowej
  • Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu
  • Twórcze bazgranie, czyli jak wykorzystać kreatywność ucznia na lekcjach języka angielskiego
  • Aktywne gospodarowanie czasem –scenariusz zajęć otwartych z podstaw przedsiębiorczości
  • Jak my to robimy?–prezentacja koncepcji procesu wspomagania i działań wspierających placówki oświatowe w powiecie pabianickim

 

Nr 8/2016

W numerze m.in.:

  • Bajkoterapia w przedszkolu
  • Scenariusz zajęć z języka angielskiego dla klasy III szkoły podstawowej
  • Propozycje zabaw twórczych dla przedszkolaków i uczniów klas I-III
  • Scenariusz zajęć otwartych: „Wzrost i rozwój gospodarczy”
  • Konspekt zajęć otwartych „Wybór zawodu i ścieżki kształcenia decyzją przemyślaną”
  • Scenariusz zajęć otwartych „Komunikacja interpersonalna”
  • Scenariusz zajęć metodą oceniania kształtującego (OK) w gimnazjum
  • Konspekt zajęć w klasie II szkoły podstawowej „W leśnej pasiece. Pszczoły”
  • Konspekt zajęć otwartych „Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w szkole”
  • Konspekt zajęć otwartych „Praca z edytorem tekstu i w chmurze”

 

Nr 7/2015

W numerze m.in.:

  • Co to znaczy, że woda jest skarbem? W jak woda
  • Praca rolników i hodowców. Liczby 5 i 0. Dodawanie
  • Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci przedszkolnych z wykorzystaniem elementów muzykoterapii i arteterapii
  • Problemy wychowawcze u dzieci
  • Kotwiczenie zasobów –dostęp do reprezentacji doświadczenia
  • Twój nieświadomy umysł –meta komunikaty
  • Korzystanie z programów w chmurze
  • Dropbox –poradnik użytkowanika
  • Webquest –Myślenie ma przyszłość
  • Czego możemy nauczyć się od Brytyjczyków, aby usprawnić polską szkołę? -czyli porównanie systemów edukacyjnych

 

Nr 6/2014

W numerze m.in.:

  • Mówić, śpiewać, żyć pełnym głosem -głos i jego rola w kształtowaniu relacji międzyludzkich i budowaniu więzi w rodzinie
  • Scenariusz zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem technologii ITC
  • Multimedialne zadania z fizyki
  • Aby …czyli o możliwościach i szansach dla wszystkich w szkole uczącej się
  • Platformy e-learningowe –przyszłość edukacji
  • Innowacje w zakresie nauczania podstaw przedsiębiorczości
  • Samobójstwa jako odzwierciedlenie dezintegracji społecznej w wyniku transformacji ustrojowej
  • Wykorzystanie TIK na zajęciach języka angielskiego, a dokładniej –aplikacji do tworzenia awatarów VOKI
  • Proste doświadczenia i eksperymenty na lekcjach przyrody —przykłady dobrych praktyk
  • Kilka uwag na temat kontrowersyjnych treści zabaw dydaktycznych
  • Kierunki polityki oświatowej państwa

 

Nr 5/2013

W numerze m.in.:

  • Scenariusz zajęć w klasie II
  • Łamigłówki Mądrej Główki
  • Doświadczenia i eksperymenty fizyczne w edukacji elementarnej
  • Ułamki w Egipcie
  • O potrzebie modyfikowania programów nauczani
  • Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poprzez konkursy w szkole zawodowej
  • Dlaczego warto ubiegać się o zagraniczną wizytę studyjną
  • Konspekty lekcji edukacji plastycznej
  • Z przymrużeniem oka o przerwie

 

Nr 4/2013

W numerze m.in.:

  • Scenariusz zajęć w klasie I i II
  • Scenariusz zajęć o tematyce ekologicznej dla dzieci w wieku przedszkolnym
  • O ocenianiu kształtującym
  • Bezpieczeństwo w szkołach? Dlaczego?
  • Projekt edukacyjny – sposób na interdyscyplinarność kształcenia
  • Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań reformy programowej
  • Współpraca z rodzicami – konieczność czy przyjemność
  • Uczmy się śpiewająco – włączenie piosenek anglojęzycznych („Englishman in New York”) jako materiałów dydaktycznych
  • Nowa podstawa programowa przedmiotu „PRZYRODA” w szkole podstawowej i nowa filozofia kształcenia przyrodniczego
  • Techniki malarskie – faktura w obrazie
  • Powrót do źródeł współczesnej koncepcji wychowania zdrowotnego

 

Nr 3/2012

W numerze m.in.:

  • Edukacja ekologiczna i regionalna

 

Nr 2/2012

W numerze m.in.:

  • Wykorzystanie metod aktywizujących
  • Czy wycieczka może być projektem edukacyjnym?
  • „Eko-sztuka czyli pomysły na nowe życie przedmiotów”
  • „Nordic Walking-marsz po zdrowie!”-propozycje zajęć ruchowych
  • „Porozmawiajmy o temperamentach”-Scenariusz godziny wychowawczej
  • Ocenianie zewnętrzne i wewnątrzszkolne w procesie kształcenia.

 

Nr 1/2011

W numerze m.in.:

  • Możliwości edukacji regionalnej i ekologicznej dzieci i młodzieży w województwie łódzkim
  • Gry i zabawy edukacyjne dla uczniów klas I-III
  • Poszukiwanie typów osobowości zawodowej
  • Żółwie i zające, czyli rzecz o SPE
  • Analiza egzaminów zewnętrznych i jej wpływ na planowanie pracy szkoły i inne

 

Inspektorem Ochrony Danych w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach
powołany jest: Pan Tomasz Więckowski


Tel: 693-337-954


Email: ido2@synergiaconsulting.pl


Klauzula informacyjna PODN w Pabianicach