ZDALNE NAUCZANIE – PRAKTYCZNE PORADY NAUCZYCIELI
ZDALNE NAUCZANIE – PRAKTYCZNE PORADY NAUCZYCIELI, czyli mini przewodnik po najpopularniejszych i najprostszych narzędziach w użytkowaniu
Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK przygotowały dla nauczycieli i dyrektorów wiele propozycji do zdalnej nauki z uczniami. Do dyspozycji nauczycieli jest również platforma epodreczniki.pl oraz pakiety materiałów od Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dla ósmoklasistów i maturzystów.
My postanowiliśmy stworzyć dla Państwa mini przewodnik po najpopularniejszych i najprostszych w użytkowaniu narzędziach wykorzystywanych w pracy na odległość.
Z nadchodzących do nas informacji wynika, że nauczyciele bardzo kreatywnie podchodzą do „nauczania zdalnego”, dopasowując realizację tego procesu do możliwości uczniów.
Podstawą każdej pracy zdalnej są komputer i dostęp do Internetu (niezbędny okazuje się również telefon, są bowiem uczniowie, którzy nie mają dostępu do komputera). Większość z nas, nawet jeśli dotąd w ograniczonym zakresie, korzysta jednak na co dzień z takich narzędzi. Dzięki nim zajęcia szkolne można poprowadzić online. Nowe technologie dają nam szereg możliwości i pozwalają na różne sposoby komunikacji. Z wielu z nich uczniowie korzystają w cyklu ciągłym, warto je więc wykorzystać podczas zdalnego nauczania.
Najpopularniejsze i podstawowe rozwiązania wykorzystywane w pracy na odległość to:
- dziennik elektroniczny
- poczta elektroniczna
- narzędzia konferencyjne
- komunikatory internetowe oraz narzędzia pracy grupowej.
Poniżej podpowiadamy, jak wykorzystać nowoczesne narzędzia w prowadzeniu lekcji online:
- Dziennik elektroniczny
Podstawowe narzędzie komunikacji funkcjonujące w większości szkół. Szkoły, w których funkcjonują dzienniki papierowe należą już do rzadkości. Dzienniki elektroniczne dają możliwość komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Za ich pośrednictwem można nie tylko sprawdzać obecność, wystawiać oceny, ale również planować lekcje, zadawać prace domowe, wyznaczać zadania do wykonania oraz przesyłać linki do różnych materiałów edukacyjnych dostępnych w Internecie.
Posiada go każdy uczeń i nauczyciel, to najprostszy sposób komunikowania się z uczniem. Na wielu portalach dostęp do poczty elektronicznej jest bezpłatny. Wystarczy założyć konto, ustalić hasło i możemy komunikować się z naszymi uczniami.
- Office 365, Google Dysk, Microsoft One Drive lub Dropbox
Korzystając z możliwości, jakie daje Internet, można pracować online na konkretnych dokumentach wspólnie z uczniami. Dostęp do plików może być tak skonfigurowany, aby tylko wyznaczone przez nas osoby mogły z nich korzystać. Niektóre dokumenty może widzieć tylko nauczyciel i uczeń, inne zaś – cała klasa. Można publikować online materiały edukacyjne lub prowadzić zajęcia zdalnie, w formie interaktywnej. .
https://www.youtube.com/watch?v=jGN-69m8-vc
- Skype, Microsoft Teams, YouTube czy Google Hangouts Meet
Narzędzia telekonferencyjne dzięki którym mamy możliwość prowadzenia kilkuosobowych wideokonferencji, a nawet pokazywania zawartości naszego ekranu innym uczestnikom.
https://www.youtube.com/watch?v=L4duDXVjybs
- Facebook, Messenger, WhatsApp.
Młodzi ludzie na co dzień korzystają z różnych komunikatorów. To aplikacje, które można zainstalować na swoim smartfonie i w realnym czasie porozumiewać się z naszymi uczniami. Aplikacje te dają możliwość stworzenia grupy, w której znajdzie się np. cała klasa. W jednej chwili możemy wskazać uczniom konkretne zadania, nagrywać i wstawiać ciekawe filmiki, podsyłać ciekawe materiały, tworzyć wydarzenia, dzięki którym łatwo zorganizujemy wirtualne spotkanie ze swoją klasą.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhNuZd_JqLk&feature=youtu.be
- Sposoby na utrwalenie i sprawdzenie wiadomości z lekcji z użyciem TIK:
https://www.youtube.com/watch?v=1IMn5ksaNbA&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=inRUmoJDDcw&feature=youtu.be
- Więcej informacji o nauczaniu zdalnym znajdziecie Państwo na stronie:
https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna
POMYSŁY NA ZDALNE NAUCZNIE
Dlaczego warto stworzyć własną grupę klasową na Facebooku i jak ją wykorzystać w celach edukacyjnych.
Facebook to niezwykle popularny wśród nastolatków portal społecznościowy. I mimo, iż niektórym dorosłym wydawać się może, że służy on większości młodym ludziom do tzw. „ marnowania czasu”, to wcale tak być nie musi. To my dorośli w dużej mierze mamy wpływ na to, czy ta niezwykle popularna wśród młodzieży platforma społecznościowa będzie wartościowo wykorzystywana. Osobiście uważam, że to świetne narzędzie, by poznać swoich uczniów, budować z nimi dobre i trwałe relacje, dzielić się z nimi interesującymi informacjami, wymieniać myśli i przekonania. A biorąc pod uwagę niezwykłą interaktywność mediów społecznościowych i ich pozytywny odbiór przez uczniów warto wykorzystać ten fakt i włączyć je w codzienną praktykę.
Od czego zatem zacząć?
Stwórz grupę na Facebooku, może być to dowolna grupa wychowawcza, przedmiotowa, językowa etc. Osobiście jestem administratorem dwóch grup: wychowawczej oraz językowej.
W grupie uczniowie mają możliwość komentowania i publikowania tematycznych treści, odbierania wiadomości, przypomnień, czy też zadań domowych.
Wprowadzając nowy temat nauczyciel może wspierać swoich uczniów poprzez dostarczanie ciekawych informacji, linków do wartościowych stron, czy też innych zasobów multimedialnych. Taka grupa to świetne miejsce do nauki języków obcych, można na bieżąco ćwiczyć się w umiejętnościach mówienia, pisania, czy też słuchania, nagrywać ciekawe filmiki, wyznaczać zadania dla klasy, prowokować do szukania odpowiedzi, zbierać opinie itd. Uczniowie również mają możliwość chwalenia się swoimi osiągnięciami, czy dzielenia problemami, szybciej i łatwiej uczą się od siebie nawzajem. Filmy, zdjęcia, prezentacje natychmiastowo trafiają do odpowiednich uczniowskich grup, są wykorzystywane do nauki, czy też komentowane. Łatwość i dostępność publikacji multimediów to bezcenne możliwości w kształtowaniu u naszych uczniów kreatywności, w tworzeniu uczniom płaszczyzny do korzystania z telefonów, kamer, aparatów, dyktafonów oraz dzielenia się nimi z innymi na Facebooku.
Współpraca, praca w grupach, zespole to umiejętności, które mają bezcenne znaczenie w obecnych czasach. I taką możliwość dają właśnie media społecznościowe, które stają się sprzyjającym środowiskiem do angażowania poszczególnych uczniów w komunikację, prezentację, czy dyskusję w czasie rzeczywistym. Dodatkowym atutem staje się fakt, że większość uczniów uważa je za naturalne miejsce swojej codziennej aktywności i nie trzeba ich do tego namawiać
Joanna Streit-Wlaźlak
nauczyciel konsultant
PODNiDM w Pabianicach