WIRTUALNE LEKCJE JĘZYKA POLSKIEGO
Drodzy nauczyciele poloniści!
Przed nami trudny czas zdalnego nauczania i pracy on-line.
Ale jak poprowadzić lekcje, aby nie zmuszały one ucznia do ciągłego siedzenia przed monitorem, jak uatrakcyjnić zajęcia?
Oto moje propozycje:
- Można lekcję przedstawić w formie krótkiej prezentacji i zadać ćwiczenia z podręcznika.
W takim przypadku uczeń musi spędzić przed komputerem tylko tyle czasu, ile zajmie mu przeczytanie i przepisanie notatki z prezentacji. Ćwiczenia robi z podręcznika.
- Można połączyć się z uczniami przez któryś z komunikatorów „video” – SKYPE, Microsoft Teams itp. i poprowadzić spotkanie wirtualne.
Wtedy uczniowie nas widzą i słyszą, i mogą zadawać pytania. Jeśli mają włączony mikrofon – mogą z nami rozmawiać, jeśli nie – mogą porozumiewać się za pomocą wpisywanych komentarzy.
- Czytanie możemy sprawdzić łącząc się z uczniami przez Messengera.
Jest to o tyle dobre, że wystarczy do tego telefon, ale jest pewna niedogodność. Jednocześnie w rozmowie może brać udział tylko 8 osób.
- Można również skorzystać z platform, które udostępniło MEN oraz tych, które udostępniły wydawnictwa: WSiPnet, GWO, Nowa Era.
Mamy na nich szeroki wachlarz ćwiczeń do wykorzystania.
- Oczywiście polecam także strony do tworzenia własnych ćwiczeń w formie zabawy (pełne propozycji już tam zamieszczonych), np. Learning Apps (learningapps.org) czy pisu pisu.
Zapraszam do kontaktu ze mną akik@old.podn-pabianice.pl oraz do zapoznania się z przygotowanymi przeze mnie materiałami, które wykorzystałam podczas realizacji zdalnych lekcji gramatyki w klasie IV i w klasie VI :
Przypomnienie wiadomości o związkach wyrazowych w zdaniu
Przypomnienie wiadomości o rzeczowniku
Podmiot i orzeczenie to najważniejsze w zdaniu połączenie
Utrwalenie wiadomości o wypowiedzeniu
Agnieszka Kik
Doradca metodyczny PODNiDM w Pabianicach