Sieci współpracy i samokształcenia w roku szkolnym 2021/2022
W roku szkolnym 2021/2022 w PODNiDM w Pabianicach funkcjonowały 3 sieci współpracy i samokształcenia, umożliwiające doskonalenie warsztatu pracy i rozwój zawodowy zainteresowanych nauczycieli i dyrektorów w wybranym obszarze.
1.Sieć współpracy i samokształcenia dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół i przedszkoli „EDU-kawa – dyrektorskie spotkania edukacyjne przy kawie”. Celem działania sieci była wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz nawiązanie współpracy, analiza rozwiązań praktycznych („dobrych praktyk”), tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby dyrektorów uczestniczących w sieci oraz korzystanie z indywidualnego metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
W ramach sieci zaplanowano następującą tematykę spotkań:
- Budowanie relacji w szkole – rola dyrektora w tworzeniu atmosfery w placówce/szkole
- Action learning – praktyczne poznanie twórczego rozwiązywania realnych problemów występujących w szkole
- Praca z wartościami i budowanie efektywnych zespołów nauczycielskich
- Zmiany w przepisach prawa oświatowego w roku szkolnym 2021/2022
- Negocjacje w szkole, czyli jak zmienić nieufność we współpracę
Koordynatorzy Sieci: Małgorzata Biegajło, Joanna Streit-Wlaźlak
2. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli ze stażem pracy od 0 do 4 lat „Akademia młodego nauczyciela”. Celem działania sieci było wspieranie młodych nauczycieli w rozwoju zawodowym i budowaniu warsztatu pracy, zapoznanie uczestników z podstawą programową nauczania biologii i historii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz analiza warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
W ramach sieci zaplanowano następującą tematykę spotkań:
- Przepisy prawa oświatowego
- Awans zawodowy – realizacja planu rozwoju zawodowego krok po kroku
- Jak dokumentować plan rozwoju zawodowego?
- Podstawa programowa, program nauczania, wymagania egzaminacyjne
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) oraz indywidualizacja pracy z uczniem w praktyce
- Narzędzie technologii informacyjno – komunikacyjnej (TIK) w pracy nauczyciela
- Współpraca z rodzicami w praktyce szkolnej
3. Sieć współpracy i samokształcenia w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych nauczycieli ,,Cyfrowy nauczyciel”. Celem działania sieci było zapoznanie uczestników szkolenia z możliwościami pakietu Office 365 w pracy nauczyciela, wymiana doświadczeń i integracja uczestników, doskonalenie umiejętności zdalnego nauczania na platformach edukacyjnych, nawiązywanie kontaktów i współpracy między nauczycielami i szkołami oraz wspólne rozwiązywanie problemów.
W ramach sieci zaplanowano następującą tematykę spotkań:
- Nowości wdrażane na platformach do nauki zdalnej
- Dobre praktyki pracy zdalnej
- Platformy do wspomagania nauczania (np. Kahoot!, Quizziz, Scratch, Genially, Canva)
- Wspólne tworzenie bazy pomysłów i materiałów
Koordynatorzy Sieci: Joanna Gałwiaczek, Krzysztof Myszyński