KWARANTANNA NIE CHRONI PRZED DOMOWĄ PRZEMOCĄ!
Kwarantanna zmusza nas do izolacji i nieustannego przebywania w domu . Im dłużej trwa, tym większe zachodzi ryzyko konfliktów, nieporozumień i wszelkiego rodzaju napięć między członkami rodziny. W domach pozostają osoby doznające przemocy, której źródłem jest dodatkowy stres, lęk przed niepewnością jutra, utrata pracy, czy też nagle pogarszająca się sytuacja materialna rodziny.
Tak właśnie nagromadzona frustracja przeradza się często w przemoc domową. Osobom, które stosują przemoc towarzyszy bardzo dużo trudnych emocji, takich jak złość, strach, bezradność, lęk. W związku z tym nie radzą sobie z sytuacjami trudnymi i wszelkiego rodzaju napięcia wyładowują na osobach z najbliższego otoczenia. Dodatkowo należy zauważyć fakt, że osoby zamknięte w czterech ścianach więcej czasu przebywają ze sobą i równocześnie więcej się wówczas dzieje sytuacjach sprzyjających konfliktom.
Domowa izolacja i zakaz wychodzenia z domów mogą być zatem prawdziwym koszmarem dla dzieci, które doświadczają przemocy domowej i nie mają możliwości izolowania się od swoich oprawców.
I tu szczególną rolę mają do odegrania również wychowawcy klasowi, jak i wszyscy nauczyciele, którzy powinni w tym czasie zwracać szczególną uwagę na stan emocjonalny swoich uczniów, zadbać o dobre relacje z nimi, być wsparciem i reagować na każdy najmniejszy niepokojący sygnał w ich zachowaniu. To też moment, w którym warto dużo czasu poświęcić na rozmowy z uczniami o emocjach i o tym, jak możemy rozładować narastający w nas lęk, frustrację z powodu ciągłego przebywania w domu, czy niepewność jutra. W sytuacji obawy o bezpieczeństwo swoje i bliskich wszelkie stany emocjonalne ulegają przecież nasileniu, w zależności od tego, jak każdy z nas radzi sobie w trudnych sytuacjach i jakie ma zasoby zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Bardzo przydatne będą tu zatem wskazówki i sposoby dla naszych uczniów dotyczące rozładowywania emocjonalnych napięć w sposób bezpieczny dla nich i innych. Niektórym pomaga w tym sport, innym rozmowa, pisanie, taniec, gry, praca w ogrodzie itd. To jest odpowiedni czas, żeby zadbać o swoich uczniów i ich emocjonalne napięcia. Kluczową sprawą jest nauka brania odpowiedzialności za swoje emocje.
Dramaty w domach często trwają latami, a sąsiedzi, choć wiedzą, że dzieje się krzywda dzieciom, nie reagują. Wciąż nie zdajemy sobie wystarczająco sprawy z tego, że mamy realny wpływ na pomoc osobom w trudnej sytuacji, zastraszonym, regularnie doświadczającym przemocy. W czasie pandemii właściwa reakcja jest szczególnie ważna. Musimy brać odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale też za osoby z naszego sąsiedztwa. Jeżeli jesteśmy świadkami przemocy, zgłośmy to policji lub pod któryś z numerów interwencyjnych. Możemy w ten sposób ocalić czyjeś zdrowie lub nawet życie.
Takie poinformowanie o niepokojącej sytuacji u sąsiadów może przerwać trwający od lat rodzinny dramat. Pamiętajmy również o tym, że być może jesteśmy jedynymi osobami, które spostrzegły, że jakieś dziecko potrzebuje pomocy! Jeśli nie mamy pewności, czy podejrzenia są słuszne, możemy skierować naszą prośbę do odpowiednich instytucji, które mają obowiązek sprawdzić, co dzieje się w domu konkretnego dziecka i jeśli jest taka potrzeba, udzielić adekwatnego wsparcia i pomocy . Warunkiem jest otrzymanie informacji, że dane dziecko lub rodzina potrzebuje wsparcia
Telefony, pod które należy zgłaszać sytuacje przemocy:
- Centrum Praw Kobiet: 600-07-07-17
- Niebieska Linia: 800-12-00-02
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
116-111. Wsparcie przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. - Fundacja Feminoteka dla kobiet doświadczających przemocy lub zagrożonych przemocą; tel. 888-88-33-88; e-mail: pomoc@feminoteka.pl
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
22 668-70-00
Joanna Streit-Wlaźlak
Nauczyciel Konsultant PODNiDM Pabianice