Konferencja inaugurująca pracę PODNiDM
Sprawozdanie z konferencji inauguracyjnej PODNiDM
Tegoroczna konferencja oficjalnie inaugurująca współpracę ośrodka ze środowiskiem oświatowym powiatu pabianickiego przebiegała pod hasłem „Kompetencje kluczowe na wszystkich poziomach edukacyjnych”, została zorganizowana 20.10.br w budynku ośrodka.
Konferencję, która zgromadziła ponad 60 dyrektorów, wicedyrektorów i nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych, otworzyła wraz z Panem Starostą – Krzysztofem Haburą- pani dyrektor Małgorzata Biegajło, która przedstawiła również kierunki studiów podyplomowych, prowadzonych przez ośrodek: Oligofrenopedagogika, Wczesne wspomaganie rozwoju, Mediacje i Socjoterapia.
Głównym prelegentem konferencji była pani Jadwiga Wysocka, specjalista ośrodka, która poprowadziła interesujący wykład pt.”Dlaczego kompetencje kluczowe”, powołując się na zalecenia Parlamentu Europejskiego w tym względzie oraz na spójne z nimi umiejętności kluczowe, interdyscyplinarne, opisane w podstawie programowej i konieczne do kształtowania na każdym etapie edukacyjnym.
Ofertę edukacyjną ośrodka, w szczególności pod kątem wspierania szkół i nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych, niezwykle zachęcająco dla zebranych zaprezentowała p. Dorota Kraska, doradca metodyczny ośrodka. Podkreśliła te propozycje ośrodka, które są związane z nowymi zadaniami placówek doskonalenia, jakie stawia przed nimi MEN. Należą do nich sieci współpracy i samokształcenia oraz kompleksowe wspomaganie szkól i placówek oświatowych.
Ciekawym elementem konferencji była wprowadzana na stałe do programu debata, opierająca się na prezentacji dobrych praktyk w szkołach i przedszkolach powiatu pabianickiego dotycząca omawianej tematyki, dokonywana przez ich dyrektorów.
Krótkiego podsumowania konferencji dokonała pani Zofia Szmidt, konsultant ośrodka, formułując następujące wnioski:
• Kompetencje kluczowe mogą być kluczem i drogą do kariery naszych uczniów/absolwentów.
• Konieczna jest współpraca i wymiana doświadczeń nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych oraz ich wspólne uczenie się.
• Dyrektorzy powinni zadbać o rozwój kompetencji „miękkich” – głównie pedagogicznych i psychologicznych nauczycieli, by mogli tworzyć optymalne warunki do uczenia się uczniów.
• PODNiDM w Pabianicach będzie wspierać swoją ofertą działania szkół i nauczycieli na miarę swoich możliwości i zasobów.