
W Szkole Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Pabianicach odbyła się lekcja pt. „Świat nie jest ponury, kiedy sięgam po lektury! The world’s not grey when I reach for book every day!
Lekcja prowadzona była w dwóch językach – polskim i angielskim przez p. Sylwię Grzeszną – doradcę metodycznego PODNiDM i nauczyciela języka polskiego SP 5 oraz p. Martę Tomczyk – nauczyciela języka angielskiego SP 5. Lekcja powstała w oparciu o scenariusz zajęć stworzony przez p. Małgorzatę Pawełczyk – nauczyciela konsultanta PODNiDM we współpracy z prowadzącymi.
Lekcja była przykładem nowatorskiego podejścia do realizacji tematu, łącząc naukę języka polskiego i angielskiego w sposób naturalny i angażujący. Uczniowie rozwijali swoje kompetencje językowe poprzez integrację dwóch języków, co sprzyjało ich swobodnemu przyswajaniu i aktywnemu wykorzystaniu w praktyce.
Podczas zajęć uczniowie nie ograniczali się do mechanicznego tłumaczenia – zamiast tego stosowali poznane zwroty w kontekście, np. w opisach cech postaci czy w tworzonych dialogach. Analizowali również wartości, jakie niesie literatura, rozwijając przy tym umiejętność krytycznego myślenia.
W procesie nauczania wykorzystano różnorodne i kreatywne metody pracy, takie jak burza mózgów czy elementy dramy, które pobudzały wyobraźnię i zachęcały do aktywnego uczestnictwa. Praca w grupach i parach pozwoliła wszystkim uczniom na zaangażowanie się w proces nauki oraz doskonalenie umiejętności współpracy.
Integracja dwóch języków w jednym obszarze tematycznym nie tylko wspierała rozwój kompetencji językowych, ale także przygotowywała uczniów do funkcjonowania w środowisku wielojęzycznym. To doskonały przykład, jak nowoczesne metody pracy mogą wzbogacać proces edukacyjny i inspirować do nauki!
Opracowała Małgorzata Pawełczyk