Szanowni Państwo Dyrektorzy,
w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi przez Akademię Wymiaru Sprawiedliwości w ramach realizacji projektu „Zarządzanie procesem edukacyjnym w czasach konfliktu zbrojnego na Ukrainie”, w imieniu naszego specjalisty Pani Anny Gmurowskiej, która jest członkiem zespołu badawczego powołanego do realizacji tego projektu serdecznie zapraszamy do udziału w badaniu osoby mające doświadczenie w pracy (nauce) z dziećmi ukraińskimi będącymi emigrantami wojennymi.
Kwestionariusze można wypełniać – w możliwym terminie do dnia 26 września b.r.
– albo za pomocą udostępnionych linków do anonimowych formularzy google, z formularzami wywiadu dedykowanym poszczególnym respondentom tj. do dyrekcji szkół, w których uczą się dzieci ukraiński będące emigrantami wojennymi, do nauczycieli przedmiotowych w tych szkołach, do wychowawców klas, pedagogów i psychologów, oraz do uczniów polskich i ukraińskich (linki dedykowane poszczególnym respondentom wysłane zostały przez nas do wszystkich szkół na terenie Powiatu Pabianickiego).
– albo w edytowalnej formie załączonych do niniejszej korespondencji plików z formularzami i odesłanie ich wypełnionych (komputerowo) (w możliwym terminie do 26 września b.r. na służbowy adres email anna.gmurowska@aws.edu.pl
Opinia respondentów, do których kierowane są pytania badawcze, jest bardzo ważna i cenna dla zespołu badawczego, ponieważ dzięki niej możemy przygotować rekomendacje przydatne do systemowego zarządzania procesami edukacyjnymi w polskiej szkole w sytuacji przyjęcia dzieci – cudzoziemców, którzy musieli emigrować ze względu na konflikt zbrojny na terytorium swojego kraju. Opracowane wyniki badań będą też mogły stanowić propozycje kształtowania optymalnych kierunków wsparcia zarządzania procesem edukacyjnym, zwłaszcza w czasach konfliktu zbrojnego.
Pragnę podkreślić, że osoby biorące udział w badaniu, które wyrażą zainteresowanie zapoznania się z podsumowaniem wyników prowadzonych badań, będą miały możliwość dostępu do opracowanej jeszcze w tym roku publikacji naukowej (w wersji pdf), po wskazaniu (dobrowolnie) adresu e-mail, na który życzyłyby sobie nadesłanie końcowego opracowania.
Poniżej zamieszczamy linki do elektronicznych, anonimowych formularzy google, do wypełnienia przez respondentów (odpowiednia przez dyrektorów i wicedyrektorów szkół; przez nauczycieli przedmiotów, przez wychowawców klas, przez pedagogów/psychologów oraz uczniów polskich i ukraińskich)
Do wywiadu z dyrektorami, wicedyrektorami szkół https://forms.gle/8B66cG5yspnLNmuRA
Do wywiadu z wychowawcami klas https://forms.gle/YKozGmejNHg7Fvaj9
Do wywiadu z nauczycielami przedmiotów https://forms.gle/RNWLnjxhCAshzYkS6
Do wywiadu z pedagogiem/psychologiem szkolnym https://forms.gle/BsWWiYWNY2AzbzaCA
Do wywiadu z uczniem polskim https://forms.gle/xWucj4VFY3pGcqeS9
Do wywiadu z uczniem ukraińskim ( w wersji polskiej) https://forms.gle/9KEuNeX716MYfJsTA
Do wywiadu z uczniem ukraińskim (wersja ukraińsko-polska) https://forms.gle/8xrQ6ntk6BXD3ghcA
Ponadto, dla osób, które preferują drugi sposób wyrażania swojej opinii, – w załączeniu przesyłamy pliki z kwestionariuszami badawczymi kierowanymi do – dyrektorów szkół, pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotowych oraz polskich i ukraińskich uczniów.
Serdecznie dziękujemy za Państwa przychylność w dotarciu do respondentów oraz udział w badaniu.
Poniżej jeszcze krótka informacja do załączonych kwestionariuszy wywiadu:
Skierowany dla dyrektorów szkół (w celu poznania opinii i spostrzeżeń dyrektorów szkół na temat priorytetów edukacyjnych dzieci ukraińskich w polskiej szkole, a także organizowania wsparcia dydaktycznego i wychowawczego dla tej grupy dzieci. Celem prowadzonego badania jest również poznanie zaobserwowanych przez dyrektorów szkół efektów, jakie przyniosło ustalenie hierarchii celów w pracy pedagogicznej z dziećmi będącymi emigrantami wojennymi) – cel nr 4 (problem hierarchii celów) zidentyfikowany przez prof. F. Szloska w jego artykule zawartym w monografii „Lekcje pokoju w czasie (po)wojennym)
Skierowany dla pedagogów, psychologów szkolnych (w celu poznania opinii pedagogów oraz psychologów pracujących w szkołach, w których uczą się dzieci ukraińskie, na temat sposobów adaptacji ukraińskich dzieci w nowym środowisku klasowym. Celem badania jest też poznanie wyzwań i trudności z jakimi zmagali/ją się pedagodzy oraz psychologowie zapewniający wsparcie psychologiczno-pedagogicznego w procesie adaptacyjnym uczniów ukraińskich, którzy na skutek konfliktu zbrojnego w ich kraju, stali się emigrantami wojennymi włączonymi do polskiego systemu edukacji) – cel nr 5 (problematyka sposobu adaptacji ukraińskich dzieci w nowym środowisku klasowym), zidentyfikowany przez prof. F. Szloska w jego artykule zawartym w monografii „Lekcje pokoju w czasie (po)wojennym).
Skierowany do wychowawców klas (poznanie opinii wychowawców klas i ich spostrzeżeń na temat efektywnego przygotowania polskich uczniów do współpracy i integracji z ukraińskimi rówieśnikami-emigrantami wojennymi) – cel nr 3 (problem przygotowania polskich uczniów do współpracy z ukraińskimi rówieśnikami), zidentyfikowany przez prof. F. Szloska w jego artykule zawartym w monografii „Lekcje pokoju w czasie (po)wojennym).
Skierowany dla nauczycieli zajęć przedmiotowych (poznanie spostrzeżeń nauczycieli zajęć przedmiotowych na temat skutków wynikających z braku znajomości, przez uczniów ukraińskich, języka polskiego na poziomie wystarczającym do korzystania przez niech z nauki w polskiej szkole) – cel nr 2 (problem odpowiedniej liczby godzin języka polskiego dla ukraińskiego ucznia – wg opinii nauczycieli przedmiotowych).
Skierowany dla polskiego ucznia (poznanie opinii polskich uczniów na temat skutków wynikających z braku znajomości, przez uczniów ukraińskich, języka polskiego na poziomie wystarczającym do korzystania przez niech z nauki w polskiej szkole) – cel nr 2 (problem odpowiedniej liczby godzin języka polskiego dla ukraińskiego ucznia – wg opinii polskiego ucznia).
Skierowany dla ucznia ukraińskiego (poznanie opinii uczniów ukraińskich na temat skutków wynikających z braku znajomości, przez uczniów ukraińskich, języka polskiego na poziomie wystarczającym do korzystania przez niech z nauki w polskiej szkole) – cel nr 2 (problem odpowiedniej liczby godzin języka polskiego dla ukraińskiego ucznia – wg opinii ucznia ukraińskiego). Arkusz dla dziecka ukraińskiego, w wersji pol-ukr jest przetłumaczony za pomocą translatora google).